Sommige oude SEO-technieken zijn nog steeds bijzonder krachtig. HTML-sitemaps zijn daar een goed voorbeeld van!

Niet elke pagina van je website hoeft perse te ranken in Google. Want je kunt ze ook gebruiken om je 'moneypages' te ondersteunen.

Mijn favoriete voorbeeld zijn HTML-sitemaps. Die zijn heel nuttig om grote hoeveelheden pagina's (bijvoorbeeld: detailpagina's van een webshop) binnen enkele stappen van de homepage beschikbaar te maken voor Google en zelfs voor door je site navigerende mensen. Het nut van die pagina's is niet 'ranking', maar 'discovery': ze zorgen ervoor dat je site-structuur zeer plat en daarmee heel goed bereikbaar is! Zeker bij longtailsites, zoals (grote) webshops, is dit belangrijk.

Want wat is een HTML-sitemap? Een pagina met een opsomming van links. That's it. Maar juist omdat er alleen maar links op zo'n pagina staan, kun je naar veel pagina's verwijzen: dat is wat anders dan een standaard webshop lijst, blog tag- of categoriepagina, etc. Die heb je niet nodig in een sitemap: het enige wat je nodig hebt is een link. En je hoeft niet eens linkteksten met overdreven keywords erin te gebruiken (dat is sowieso ouderwets): de naam van de pagina is genoeg.

Sitemap categorieën

Laat het idee los dat een HTML-sitemap een linklijst moet zijn van ALLE pagina's van je site. Dat hoeft niet. Je kunt ook een sitemap maken per categorie, of per subcategorie. Sterker nog, de structuur van sitemaps kan dezelfde structuur zijn als van je site, of zelfs een aanvullende structuur.

Ik kwam het laatst tegen bij een grote webshop. Daar was nog geen (goede) categorisering/hiërarchie aangelegd. De navigatie bestond uit een handjevol links in het navigatiemenu en een niet-spiderbaar faceted search systeem. Wat we daar deden, was kijken naar de structuren die impliciet wel al aanwezig waren bij de producten, bijvoorbeeld de fabrikant, de naam van het product, de prijs, en zelfs de eerste letter van de naam van het product. Van deze eigenschappen kun je prima sitemaps maken.

Nogmaals: deze sitemaps hoeven op zichzelf niet te ranken: hun enige functie is doorverwijzen. Voor mijn part zet je er zelfs een noindex in.

Voorbeeld: alfabet

Bijvoorbeeld op alfabet: pak de eerste letter van de productnaam: dan heb je minimaal 26 sitemaps. Binnen een letter kun je kijken naar de tweede letter (AA-ZZ etc): 26x26 sitemaps. Pak 250 links per pagina, gooi er eventueel een bescheiden paginering (inclusief rel=next/prev) tegenaan van bijvoorbeeld 5 pagina's, et voilá: 26 x 26 x 250 x 5 = 845.000 producten ontsloten binnen maximaal vijf stappen van de homepage. De route naar product nummer 845.000, het verst weg gelegen product, zou dan zijn:

homepage » sitemap » letter A » letter ZZ » pagina 5

Grote voordeel is tevens dat de meeste producten ook stabiel bereikbaar blijven via een bepaalde sitemap: de eerste letter van hun naam zal doorgaans niet wijzigen.

Nu is zo'n alfabetische ordening niet ideaal op SEO-gebied, maar zie zo'n ontsluiting maar eens voor elkaar te krijgen met 5 linkjes in je navigatiemenu ;)

En zo'n ordening is - stiekem - nog eens logisch voor veel mensen ook: zeker voor degenen die de naam van een product al kennen. Ikzelf heb het op bescheiden schaal gebruikt op deze site, die ik voor een vriend gebouwd had, lang geleden. Het is omslachtiger navigeren dan een zoekfunctie (die moet je sowieso hebben), maar het werkt wel. Qua usability is dat geen verkeerde toevoeging voor je site. Zoals gezegd konden we dat hier doen op alfabet, op naam van producent, op prijs: in feite is dat een zeer uitgebreid navigatiemenu; een ouderwetse directorystructuur.

Aanpak: integratie van sitemaps

Maar we zijn er nog niet. Want je wil natuurlijk zo optimaal mogelijk de linkwaarde die je te verdelen hebt, verdelen over je producten. Los van de vraag of je niet teveel pagina's hebt op je site, moet je proberen om die sitemaps een plek te geven binnen de normale navigatiestructuur, zodat er bijvoorbeeld vanuit breadcrumbs consequent naartoe gelinkt kan worden. Die sitemaps moeten dus een deel zijn van je normale site, en het zou ook niet erg moeten zijn als 'echte' mensen (en dus niet alleen Google) op die pagina's terechtkomen.

Sterker nog: als blijkt dat bepaalde sitemaps qua onderwerp gezien interessant zijn (bijvoorbeeld als je sitemaps hebt per producent, en je wilt ranken op de naam van de producent), dan kun je de template van zo'n sitemap aanpassen en omvormen tot categoriepagina, zonder dat je de URL hoeft te wijzigen.

Veel websites maken gebruik van URL-patronen die op zichzelf niet naar een pagina verwijzen, maar die het systeem nodig heeft om te weten dat iets bijvoorbeeld een 'product' is en geen 'blog artikel'. Aan de hand van dat URL-patroon weet zo'n systeem dan welke template het moet laden, en uit weke database de data komt. Een webshop bijvoorbeeld, heeft niet zelden een URL-structuur als:

site.nl/producten/productx

Waarbij de pagina '/producten' een lege pagina is (of zelfs een 404 als je 'm direct opvraagt): het wordt alleen maar gebruikt als prefix voor een product. Maar juist op de pagina '/producten' kun je nu prima zo'n sitemap kwijt. Je linkt er in je breadcrumbs naartoe, en maakt het zelfs een beetje mooi en nuttig.

Je homepage geldt dan als etalage voor de belangrijkste producten en aanbiedingen; de sitemap verwijst door naar alles, en direct daarna komen de producten. Een zeer platte structuur, en ideaal voor SEO.

Conclusie

De voorbeelden die ik hier noemde zijn slechts voorbeelden; iedere situatie is uiteraard anders. Mijn doel is het voornamelijk om te laten zien dat 'nutteloze' pagina's heel goed gebruikt kunnen worden, en dat niet iedere pagina (of URL) op je site persé hoeft te scoren in Google. Juist ouderwetse HTML sitemaps - en dan bedoel ik dus: meerdere sitemaps - zijn een prima manier om grote hoeveelheden detailpagina's efficiënt te ontsluiten.

En nu jij. Wat is jouw volgende actie?

Onze artikelen schrijven we vooral om jou op weg te helpen. En mocht je meer hulp nodig hebben, dan weet je ons heus wel te vinden toch ;) Tip: lees meer over: Big site SEO.

Vond je dit artikel nuttig? Ja? Mooi! Je doet ons (en mogelijk anderen ook) dan een groot plezier als je dit artikel deelt: